Najveća auto-moto manifestacija održana tokom marta u svetu – 55. Međunarodni salon automobila i 15. Međunarodni sajam motocikala, kvadova, skutera i opreme „Motopassion“ – završen je sa uspehom koji je malo ko očekivao. O tome govori i zvanični podatak o 102.239 posetilaca, registrovanih između 22. i 28. marta 2023. na ulaznim kapijama Beogradskog sajma.
Sajam je održan u uslovima neverovatnih globalnih privrednih, energetskih, komunikacionih, tehnoloških i tržišnih promena u automobilskoj industriji, izazvanih, pored ostalog, posledicama globalne pandemije a potom i ukrajinske krize, nestašicom delova i komponenata, velikim tehnološkim zaokretima i novim konceptima poslovanja. Ta činjenica uslovila je i odsustvo komercijalnog efekta i uobičajenih sajamskih popusta i lagera vozila za brzu isporuku.
Ipak, Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova, koja okuplja sve igrače na srpskom auto i moto tržištu, uspela je da okupi sve svoje članice, što znači i sve brendove, oko ideje i plana da se za beogradski Salon automobila pripremi što je moguće veći broj noviteta i premijera. Obezbeđivanje izložbenih primeraka je u postojećim okolnostima bio neverovatan izazov, ali su zastupnici brendova učinili sve da predstave najnoviju ponudu sa međunarodnog tržišta, pre svega novih električnih, hibridnih i plug-in hibridnih modela, kao i poslednje generacije najnovijih ekološki usavršenih modela sa konvencionalnim pogonima.
Tako je, u konačnom zbiru, ovogodišnji Međunarodni salon automobila okupio 250 izlagača, koji su predstavili 33 automobilska i sedam brendova lakih privrednih vozila sa više od 40 premijera. Na „Motopassionu“ se okupilo 60 izlagača, sa više od 40 brendova motocikala, kvadova i skutera i velikim brojem brendova moto-opreme. Uz napomenu da je sajamski moto sektor pokazao izrazito najveću ekspanziju u pogledu broja brendova, modela i noviteta.
U redizajniranom sajamskom prostoru, hala 3 Beogradskog sajma bila je namenjena za premijum brendove – Mercedes, Maybach, BMW, Mini, Maserati, Audi, Porsche. Svi ostali automobilski brendovi bili su u centralnoj hali 1: Volkswagen, Nissan, Chery, Škoda, Subaru, Geely, Volvo, Kia, Mazda, Renault, Dacia, Hyundai, Ford, MG, Citroen, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Suzuki, Peugeot, Opel, Toyota, Honda, Seat i Cupra. Izložbeni eksponati u okviru sajma „Motopassion“ našli su se u hali 4, laka privredna vozila u hali 3A, a prateća automobilska oprema u halama 2 i 1A.
Za posetioce su najinteresantnije bile cene izloženih modela i uslovi pod kojima su mogli da ih nabave. Najskuplji izloženi modeli na Salonu automobila bili su pojedini modeli Maseratija, Mercedesa, Porshea, Audija i BMW-a – od 170.000 do 300.000 evra. U donjoj cenovnoj kategoriji – od 13.000 do 20.000 evra – mogli su se naći pojedini modeli Hyundaija, Fiata, Opela, Dacie, Suzukija, Citroena, Forda, Kie, Renaulta, MG-ja, Toyote… Najjeftiniji model brenda Folkswagen koštao je više od 25.100 evra. Nissanov najjeftiniji model koštao je oko 30.000 evra, Škoda Kamiq je dolazila sa paketom opreme i iznosila 27.000 evra.
Ovogodišnje izdanje „Motopassiona“ predstavilo je izuzetno bogatu ponudu motocikala svih relevantnih svetskih brendova, uključujući brojne premijere i nove modele i opremu, čija prodaja na tržištu iz godine u godinu raste.
Na visokom nivou bili su i drumski saobraćaj, automobilska i prateća industrija, laka dostavna vozila i garažno-servisna oprema, ali i ponuda banaka, lizing kompanija i osiguravajućih društava. Proboj u ovom sektoru učinili su proizvođači kompatibilne i prateće opreme za ekološki napredna vozila te punjača za električna vozila i solarnih modula za primenu u auto-industriji.
Ne treba prevideti ni privlačnost pratećeg programa, koji je za mnoge posetioce čak i prvi razlog za posetu. To se odnosi i na „novinarski reli“ u krugu Beogradskog sajma, tri dana pred početak Salona automobila (pobednici po kategorijama Predrag Stevanović, Vladimir Nikolić i Lora Brkić), i na „novinarski dan“, namenjen medijskim profesionalcima, dan pred zvanično otvaranje sajma. Posetioci su bili veoma zadovoljni i „porodičnim danom“, kada su porodice sa decom ulazile po privilegovanoj ceni; izborom „miss Salona automobila“ (pobednica Katarina Filipović, koja krasila štand Opela, prva pratilja Sara Stefanović, sa štanda Suzukija, druga pratilja Danica Petrović, takođe sa štanda Opela); tradicionalnom paradom oltajmera „Memorijal princa Tomislava Karađorđevića“, proglašenjem „automobila godine“ u izboru AANS (Peugeot 408 i Opel Mokka Electric), proglašenjem najuspešnijih u auto-privredi od strane Automobilskog foruma, NAVAK-ovim svakodnevnim demonstracijama bezbedne vožnje i drugim događanjima, promocijama, demonstracijama.
Sve to na mnogo načina objašnjava izuzetnu posećenost ove manifestacije, i to u nepovoljnim uslovima i za izlagače i za potencijalne kupce. Istovremeno, potvrđuje ozbiljnu zainteresovanost ovdašnjih kupaca za stanje i ponude automobilske industrije na srpskom tržištu, ali i uvoznika i izlagača da im sve to obezbede.