Izgradnjom infrastrukture do jeftine vožnje

„Električni automobili i razvoj infrastrukture za punjenje vozila u Srbiji“ bila je tema okruglog stola održanog u okviru ovogodišnjeg Salona automobila. Skup je organizovala Privredna komora Srbije u saradnji sa Elektrotehničkim fakultetom, EPS-om, Institutom Eko privrede Srbije (IEPS) i Privrednim društvom IEEG.

Na tribini o razvoju priključaka za punjenje električnih automobila do 2020. godine konstatovano je da nedostatak ovih priključaka može da predstavlja veliki problem za Koridor 10.

Izuzev ovih tehničkih problema, automobili na struju imaju značajne prednosti u odnosu na standardne automobile na benzin. Od Beograda do Bara ili Soluna na struju bi moglo da se stigne za nekoliko evra, ali samo pod  uslovom da postoje mesta za dopunu baterija.

Ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović najavila je da će elektropunionice uskoro biti instalirane duž Koridora 10, a predstavnici Privredna komora Srbije procenili su da bi Srbija u naredne tri godine morala da izgradi čak hiljadu punjača.

Savetnik predsednika Sektora za ekologiju i održivi razvoj Privredne komore Srbije Siniša Mitrović rekao je da PKS preuzela svu odgovornost u koordiniranju delovanja svih faktora bitnih za pokretanje procesa izgradnje nove infrastrukture za električna vozila. Najvažnije je da se zakonski uredi registracija i upotreba električnih vozila za građane i privredne subjekte.

Dejan Ilić, naučnik koji već decenijama u Nemačkoj razvija baterije i elektromobilne sisteme, upozorio je da neće sve ići tako lako:

– Kasnimo, ali to je situacija i u svetu, tako da još ima vremena za razvoj infrastrukture. Najradije bih našu pamet uputio na razvoj te infrastrukture, jer mi nismo nacija koja treba da razvija motore i automobile, objasnio je dr Dejan Ilić, predsednik Fonda za inovacionu delatnost Srbije. – Sadašnja elektromreža ima dovoljan kapacitet, ali mora se inovirati novim brojilima, novim trafostanicama i novim tarifama za punjenje elektroautomobila. U protivnom, zbog slabe mreže, struja za automobile će biti skupa, skoro kao benzin.

Vladimir Šiljkut, šef službe za pripremu novih ulaganja EPS-a, rekao je da je mreža van gradova više opterećena, da u tim područjima nema dovoljno kapaciteta, tako da tu punjači neće biti gusto raspoređeni. Dobra okolnost je što u gradovima postoji rezerva u kapacitetima.

„Folksvagen“, koji je na beogradskom sajmu izložio „golf“ na struju, zainteresovan je za postavljanje punjača na javnim mestima, a njihova procena je da se nova tehnologija uvodi brže nego što su i najveći optimisti predviđali.

Podatak da u okolnim zemljama policija koristi električne automobile, da ih elektrodistribucija takođe kupuje, tako da je jasno da je to budućnost, izneo je Dejan Stupar, direktor prodaje „Poršeove“ finansijske grupacije.

Elektroautomobili su trenutno skuplji od benzinskih, posebno u Srbiji. Model koji se u Beogradu prodaje za 52 hiljade evra u Americi je 20 hiljada evra jeftiniji, zahvaljujući nižim porezima i ekološkim subvencijama. Novac za subvencije prikuplja se od ekoloških taksi koje plaćaju vlasnici benzinskih motora.